Himalaya ‘Complete Care’ Herbal tandpasta


Het klinkt allemaal eigenlijk te mooi om waar te zijn: Herbal tandpasta van Himalaya. Een compleet verzorgende tandpasta, die helemaal op natuurlijke basis gemaakt is (veganistisch) van kruiden en planten. Dat kan eigenlijk niet, ook al ziet de verpakking er mooi glanzend en glimmend groen uit, met lieflijke blaadjes en plantjes er op afgebeeld.collage_20150403190821270

Thuis in mijn gezin, is mijn dochter nogal kritisch op het gebruik en de (on)zin van fluoride in tandpasta. Daar begin ik ook zo langzamerhand mijn twijfels over te krijgen en of dat allemaal wel zo goed is. Nu denken we daar meestal niet bij na en van kinds af aan is dit fluoride in bijvoorbeeld drinkwater en ook in tandpasta’s en mondwatertjes er zo in geslopen dat we de verhalen geloven dat fluoride ons gebit versterkt en op die manier minder gaatjes kunnen ontstaan of ontstoken tandvlees.

Parodontax heeft in hun assortiment in ieder geval wel tandpasta die fluoridevrij is, alleen is de bekende zoutige smaak iets waar niet veel gebruikers aan kunnen wennen. Al moet ik zeggen: het went. Na een paar dagen weet je al niet beter en mis je de toegevoegde mintsmaakjes niet eens.

Toevallig zag ik deze week bij mijn Dio drogisterij in Gaanderen deze tubes van Himalaya liggen. Herbal. Plantaardig dus. Maar ik word er altijd een beetje argwanend van. Aan de andere kant wil ik altijd wel de dingen zelf geprobeerd en ervaren hebben, dus ik heb er eentje gekocht, gelijk maar de ‘Complete Care’ voor € 3,99 waarvan ik de prijs nog wel mee vind vallen, je hebt tandpasta’s waar je het dubbele voor betaald.

De tandpasta in de tube zelf ziet er wat grijzig/beige-achtig uit, lijkt een beetje op soepele klei. Smaak is prima, inderdaad het mintsmaakje weer, maar in een milde vorm en niet scherp dat je mond van binnen zowat in brand staat. Je proeft ook een korrelachtige structuur, dat een polijstende werking heeft en tandplak goed verwijderd. Of het zijn werk doet wat het beloofd: Complete Care (totale verzorging) dat zal ik over een half jaar ongeveer pas weten.

Meer geïnteresseerd was ik dan ook in de ingrediënten en dan schrik je toch wel van de waslijst van scheikundige termen wat er allemaal in zit.

Wat er aan ‘plantaardig’ in zit is o.a. Miswak, dit is afkomstig van een soort boom die groeit van Oost Afrika t/m Midden Azië. In deze Miswak zitten natuurlijke fluoriden die goed zijn voor tanden en lichaam. Daar gaan we dan maar van uit.  Ook zit er Babool in, dit is een soort van Acacia, dat ook goed is voor onze mondverzorging. Miswak en Babool verminderen eventuele tandvleesontstekingen. De Pommegranate (granaatappel) heeft een samentrekkende werking, waardoor je tandvlees sterker gaat worden. Verder vind je nog een aantal plantennamen terug, bloemenextracten en limoenen die in deze tandpasta verwerkt zitten.

Fluoride lijkt hier wel in te zitten uit het feit dat er ‘calcium fluoride’ in verwerkt is. Calcium fluoride komt in natuurlijk vorm voor als ‘fluoriet’ wat een soort edelsteen/mineraal is. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit er in verwerkt zit, waarschijnlijker is dat het eerder scheikundig samengesteld is.

Helaas ook dingen zoals: sorbitol (een zoetmaker) en sodium benzoate (conserveringsmiddel).

Kortom, hoè plantaardig is deze tandpasta? Laten we het houden op fifty-fifty.

Plaats een reactie